Social Icons

.

27 March 2012

Salah Faham Maksud Kalimah FITNAH

Salah Faham Maksud Kalimah Fitnah
Dalam Ayat: "Fitnah Lebih Dahsyat Daripada Pembunuhan".


1. Maksud FITNAH.

Para ulama mentafsirkan kalimah FITNAH di dalam ayat ini dengan beberapa maksud. Di antaranya ialah:

1) Syirik atau Kufur.
2) Penyeksaan golongan musyrikin terhadap org yang beriman.
3) Usaha untuk memurtadkan org Islam.
4) Azab akhirat
5) Ujian dan bala bencana
6) Mewujudkan suasana masyarakat yang rosak dan menyeleweng.

Inilah kesimpulan maksud fitnah di dalam ayat tersebut.

2. Salah Faham.

Sebahagian kita memahami bahawa FITNAH yang disebut di dalam ayat ini termasuk 'TUDUHAN' secara umum. Lantas kita apabila adanya sesuatu tuduhan yang berlaku walaupun sekecil mana sekalipun, kita terus berhujjah dengan ayat ini. Hakikatnya kita telah tersalah dalam berhujjah dengan ayat ini. Ini kerana tiada seorang ulama pun yang mentafsirkannya dengan maksud tuduhan.

Imam Jalaluddin AsSuyuthi di dalam kitabnya 'AL-ITQAN' menyebut bahawa kalimah FITNAH digunakan di dalam Al-Quran dengan 15 maksud, tetapi tidak ada maksud "TUDUHAN" .

Dari sudut bahasa arab pula, kalimah FITNAH mempunyai banyak maksud tetapi juga tidak ada maksud 'TUDUHAN. (Lihat Qamus Muhith ms 1100)

3. Perbezaan dua bahasa.

Kadang-kadang satu-satu kalimah digunakan oleh berbagai-bagai bahasa tetapi mempunyai maksud yang berbeza diantara satu bahasa dengan yang lain. Ini seperti kalimah FITNAH yang beerti tuduhan di dalam bahasa melayu tetapi berbeza maksudnya di dalam bahasa arab.

4. Sumber. 
Ust Khairul Azmi Al-Muqry
Mudir Darul Fikri
al-muqry.blogspot.com

5. Rujukan.
Al-Quran
Tafsir Ibnu Kathir Jil 1 ms 243, 315
Tafsir Al-Qurthubi Jil 2 ms 351
Tafsir Munir Jil 2 ms 175, 258
Tafsir Nasafie Jil 1 ms 139
Mukhtasor Tafsir Al-Khazin Jil 1 ms 112
Tafsir Fi Zilalil Quran Jil 1 ms 119
Al-Itqan Jil 1 ms 409
Qamus Al –Muhith ms 1100

BENDERA-BENDERA DI NEGERI JOHOR

Senarai Bendera di Negeri Johor dalam "MAJALAH SELAMAT JOHOR" tulisan oleh Dato' Sir Onn bin Jaafar. 


Sejarah Bendera Johor 

Johor mempunyai rekabentuk bendera yang telah dicipta sejak zaman Temenggung Daeng Ibrahim. Bendera Johor yang pertama berwarna putih, telah digunakan oleh baginda sebelum tahun 1855. Selepas itu Bendera Johor berubah kepada warna hitam dengan menambahkan petak kecil berwarna putih di sudut atas penjuru kiri bendera dan telah digunakan sehingga tahun 1865. 



Apabila Temenggung Abu Bakar menaiki takhta sebagai Sultan Johor (Maharaja Abu Bakar), Baginda menggantikan petak kecil berwarna putih tersebut kepada warna merah berpangkah putih. Kemudian pada tahun 1871, bendera tersebut digantikan pula dengan warna biru laut dan segi empat berwarna merah dengan bulan sabit dan bintang pecah lima berwarna putih di sudut kiri bendera. Sejak tahun 1871, bendera ini sebagai bendera rasmi Negeri Johor yang digunakan sehingga kini. 

Bendera Johor sejak 1871-kini
Bendera Johor yang digunakan pada sekarang ini dikatakan menyerupai dengan Bendera Turki. Hal ini kerana telah wujudnya hubungan diplomasi Sultan Johor dengan Kerajaan Othmaniah Turki pada satu masa dahulu (Sebab kenapa kedudukan bulan dan bintang itu condong).

Di zaman penjajah, bendera ini sentiasa dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack (bendera British). Inilah hikmah kebijaksanaan Kesultanan Johor untuk memastikan kedaulatan sultan dan bumi Johor sentiasa dipelihara dan dipertahankan, walaupun di era penjajahan. Keadaan ini telah mewujudkan satu perdebatan yang mempersoalkan Johor ketika era penjajahan, Benarkah Johor satu-satunya negeri Melayu yang tidak dijajah oleh British dan Jepun?

Pernahkan anda membaca kisah Jeneral Tentera Jepun tunduk sembah ketika menawan Istana Johor tatkala melihat potret Maharaja Jepun yang digantung di dalam istana? Lantas jeneral tersebut mengarahkan angkatan tenteranya agar segera meninggalkan Johor dan terus mara untuk menawan Singapura. [Baca sini]

Maksud Simbol Bendera Johor

Simbol anak bulan dan bintang yang berwarna putih melambangkan Agama Islam dan kesultanan Johor yang berdaulat. Warna merah melambangkan keperwiraan rakyat jelata Johor yang mempertahankan negeri. Warna biru tua pula mencerminkan kesejagatan kerajaan negeri. 

Bendera Di-raja Johor 

Dan adakah anda juga tahu bahawa di Johor, setiap kerabat Di-raja Johor iaitu terdiri daripada Sultan dan Sultanah Johor, Pemangku Raja dan Tunku Mahkota Johor mempunyai bendera sendiri? Malah terdapat juga bendera khas untuk Dato' Menteri Besar Johor.

Bendera Sultan Johor 


Bendera Sultanah Johor 

Bendera Pemangku Raja 

Bendera Tunku Mahkota Johor 

Bendera Dato' Menteri Besar 

Bendera Keraian Negeri 
Bendera Pembesar Daerah 

Di Johor, dahulunya setiap pembesar daerah ataupun digelar Orang Besar Daerah juga mempunyai bendera masing-masing iaitu di daerah Johor Bahru, Muar, Batu Pahat dan Endau. Jawatan tersebut telah ditukar kepada Pegawai Daerah (DO) dalam pemerintahan moden Johor. Kini bendera daerah tidak digunakan lagi. Namun, dikhabarkan daerah Muar yang masih menggunakan iaitu bendera Muar masih dikibarkan di Pejabat Daerah Muar (mungkin orang Muar lebih tahu). Ketiga-tiga daerah ini berkait rapat dengan sejarah awal Johor. Lihat pada Jata Negeri Johor. Anda akan dapati ada empat bintang kecil di sudut perisai putih pada jata itu (merujuk kepada empat daerah awal di Johor). 

Bendera Pesuruhjaya Negeri Bagi Daerah Batu Pahat 

Bendera Pesuruhjaya Negeri Bagi Daerah Segamat

Bendera Pesuruhjaya Negeri Bagi Daerah Muar 

Kesimpulan

Marilah kita menghayati falsafah di sebalik simbol bintang, bulan dan warna-warna pada bendera Johor.

Dalam ertikata yang mudah, bendera Johor adalah lambang kedaulatan DYMM Sultan Johor, keperwiraan rakyat jelata Johor dan kesejagatan kerajaan negeri Johor. Lebih jelas lagi, bendera Johor adalah lambang yang merangkumkan institusi kesultanan, rakyat jelata dan kerajaan negeri.

Hasil kebijaksanaan Kesultanan Johor (Sultan Sir Abu Bakar), pada tahun 1885, United Kingdom bersetuju menandatangani satu perjanjian dengan Johor di mana negeri itu diiktiraf sebagai sebuah negeri merdeka yang mampu mengendalikan pentadbiran sendiri. Sebab itulah pegawai tinggi British yang ditugaskan ke Johor hanya bertindak sebagai konsultan, bukannya penasihat, seperti di lain-lain negeri di Tanah Melayu ketika itu.

Dan sebab itulah juga kesultanan Johor ketika itu boleh memilih untuk mengenepikan pandangan pegawai tinggi British dalam pengurusan negeri berkenaan di era penjajah.

Kedua-dua faktor di ataslah yang membolehkan bendera Johor dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack di zaman kolonialis. Ini bermakna bahawa kedaulatan sultan Johor dan bumi Johor sentiasa dihormati oleh British walaupun di zaman penjajah.

Lantaran itu, rakyat jelata Johor wajar berbangga dengan hakikat di atas. Mereka juga perlu menghargai kebijaksanaan kesultanan Johor yang mempertahankan dan memelihara kedaulatan dan maruah bumi Johor di era penjajah.

Oleh kerana sesuatu bendera itu melambangkan perpaduan sesuatu kelompok manusia dari semua latarbelakang kehidupan di dalam sesebuah negeri atau negara, mengapakah harus ada rakyat Johor yang kurang bersemangat untuk mengibarkan bendera Johor dan bendera Malaysia menjelang sambutan hari kemerdekaan?

Insaflah, kalau kesultanan Johor sentiasa memelihara dan mempertahankan kedaulatan bumi Johor dan rakyat jelatanya di era penjajah, menerusi bendera Johor yang dikibarkan lebih tinggi daripada Union Jack, tidakkah rakyat Johor hari ini rasa terpanggil untuk terus mempertahankan kedaulatan kesulatanan dan bumi Johor mutakhir daripada sebarang ganggu-gugat oleh mana-mana pihak?

Kibarkanlah bendera Johor dengan penuh semangat dan rasa cinta, kasih dan sayang yang total kepada Johor. Kibarkanlah juga bendera Malaysia atas dorongan semangat yang sama. 

=> Bendera Johor Berdaulat

Dikemaskini
Nota tambahan:
1) 4 bintang kecil di sudut perisai pada Jata Johor adalah merujuk kepada empat daerah (jajahan besar) terawal di Johor iaitu Johor Bahru, Muar, Batu Pahat dan Endau. 
2) Daerah yg mempunyai bendera sendiri sejak dahulu lagi ialah Muar, Batu Pahat, Endau (seperti yg dipamerkan di atas) dan Johor Bahru (masih mencari sumbernya). 
3) Mulai tahun 2012, Kerajaan Negeri melalui Pejabat Daerah berusaha mengadakan pertandingan mencipta bendera daerah bagi daerah-daerah yg tidak mempunyai bendera sendiri. [KulaijayaLedangKluang, Pontian]


BACA ARTIKEL TERBARU --> BENDERA RASMI DAERAH-DAERAH DI JOHOR

26 March 2012

#2-4 Mac 2012: Karnival Sukan Anak Johor (KSAJ)

ASSALAMUALAIKUM WBT. SALAM TA'ZIM.

Pada 2 hingga 4 Mac 2012 yang lalu, saya bersama rakan-rakan anak Johor UKM telah menyertai satu program jemputan, anjuran Sekretariat Anak Johor Darul Ta'zim (SEJATI) UTM dengan Kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Belia Sukan. 

Logo Rasmi

Boleh dikatakan ini adalah Program Mega Mahasiswa Johor Tahun Ini. Diadakan di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Dengan diberi nama INTERAKSI BELIA SISWA JOHOR IPT 2012, program ini telah disertai oleh lebih 800 orang mahasiswa dari beberapa IPTA iaitu UTM, UTHM, USIM, UPM, UKM, UPSI, UUM, USM, UNIMAP, UMP dan UMT.  


19 March 2012

Abang, Kenapa 7 Kaki ??

 

Abang,.. KENAPA 7 KAKI ??!


Isteri : Abang, boleh sayang tanya?

Suami : Ya sayang. Nak tanya apa?

Isteri : Sayang pelik la abang. Kenapa syarat dalam Islam, bila lelaki meninggal dunia, kubur nya digali sedalam 5 kaki tapi kubur wanita, berlainan digali sedalam 7 kaki?

Suami : Ooo... InsyaAllah senang je jawapannya tu.. (sambil tersenyum).

"Kalau nak tau Islam ni agama yang sangat prihatin dan bijaksana. Sebenarnya sebab kubur wanita digali lebih dalam dari lelaki kerana jika berlaku banjir, jenazah wanita tersebut tak akan terapung ke atas dan akhirnya akan membuka aurat jenazah. Islam sangat menjaga aurat kaum wanita, sampaikan hingga nyawa dah melayang dari jasad pun. Islam masih melindungi aurat kaum wanita."

Isteri : Subhanallah. Besarnya kuasa Allah ya abang.

Suami : (hanya tersenyum)

 


••► Wahai kaum wanita. Tutuplah aurat mu dengan sempurna, ketika masih bernyawa. InsyaAllah, Allah juga akan membantu melindungi aurat mu walaupun nyawa sudah tiada suatu hari kelak.


Erti Disebalik Aturan & Peraturan Allah. Sungguh Cantik & Indah. Subhanallah !.. ^_^ 


 
[ Menutup Aurat Itu Kan Cantik, Menutup Aurat Itu Wajib ]

17 March 2012

Doa Mohon Jodoh & Keturunan Yang Baik



08 March 2012

Selamat Hari Wanita Sedunia


Apa yang istimewanya tarikh 8 Mac setiap tahun? 

Untuk pengetahuan semua, tarikh 8 Mac merupakan hari yang istimewa untuk kaum wanita seluruh dunia kerana pada tarikh ini mereka akan diraikan dengan sambutan Hari Wanita Antarabangsa (International Woman’s Day). 

Mari kita ambil tahu sikit, kenapa hari wanita ini diraikan? 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.