Social Icons

.

28 May 2012

Isu Plat WWW1 [Part 1]: Heboh! Sultan Johor Menang Bidaan Plat RM520k


Berkenaan bidaan WWW1 yang heboh diperkatakan semenjak malam tadi yang telah menjadi milik Tuanku Sultan Ibrahim, ramai yang membuat tanggapan sendiri. Malah ada yang berkata Sultan Johor beli plat nombor kereta guna duit rakyat.

Kawan cuma nak kata sikit saja, "Kalau orang biasa beli no plat mahal dikatakan orang tu kerja keras, Kalau pemerintah beli no plat mahal dikatakan pemerintah tu makan duit rakyat?". Macam tu la pula eh.

Sebenarnya Keluarga Diraja Johor dari dulu lagi ada bisnes sendiri. Semenjak zaman Almarhum Sultan Iskandar lagi kita sudah disajikan dengan cerita yang memeranjatkan seperti Yang Dipertuan Agong Ke-8 mendermakan kesemua elaun kepada badan kebajikan sebanyak RM3.8m sehinggakan Almarhum dilabelkan sebagai "Raja Yang Tak Bergaji". 

Sifat ini diwarisi oleh Sultan Ibrahim, contoh yang kita tahu Sultan Johor kurnia 11 kereta, 8 Harley Davidson kepada PDRM. Jika difikir logik, mengapa nak beli kereta atau no plat guna duit rakyat lagi?

Dan anda juga perlu ingat Sultan Johor mempunyai kekayaan mereka sendiri. Malah Sultan Sir Ibrahim moyang Sultan sekarang merupakan salah seorang lelaki terkaya di dunia satu masa dahulu.

Dan bila anda baca senarai yang dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkenaan "Senarai Permohonan Tender Yang Berjaya" anda dapat lihat diatas sekali tertulis "D.Y.M.M SULTAN IBRAHIM JOHOR". Kawan fikir, Johorean tak terperanjat pun, sebab memang percaya Tuanku mampu. Dan berbalik pada senarai tersebut, itu menunjukkan yang Tuanku menggunakan saluran dan prosedur yang betul apabila berurusan dengan kerajaan. Tuanku tidak menggunakan kedudukan baginda untuk mendapatkan sesuatu yang diingini.




# Komen Aku: 
Boleh dikatakan bidaan ini juga salah satu cara Tuanku membantu rakyat. Tuanku membuat bidaan ini atas dasar minat Tuanku (rakyat Johor terutamanya, sedia maklum bahawa Tuanku seorang yg gemar pada permotoran) dengan menggunakan harta peribadi Tuanku. 

Duit hasil daripada semua pembida ini akan diperoleh oleh JPJ dan semestinya ia akan digunakan oleh kerajaan pusat untuk tujuan pembangunan dan pentadbiran negara. Bukankah ini konsep 'Give & Take'? 

Tuanku dapat apa yang Tuanku mahukan dan disamping itu juga Tuanku memberi sesuatu yang manfaatnya akan kembali kepada rakyat (seluruh rakyat Malaysia). Maka, situasi yang berlaku ini ialah Tuanku 'memberi' kpd rakyat, bukan Tuanku 'makan' duit rakyat.


Johoreans maklum yang Keluarga Diraja Johor ni ada perniagaan sendiri. Sebab tu sultan pun kena bayar zakat sampai 1 juta. Baca sini. Sultan Johor sejak dulu lagi memang berjiwa rakyat dan prihatin terhadap segala permasalahan yg berlaku di Johor. Atas dasar itu, tuanku setiap tahun akan masuk ke kampung-kampung, menjelajah pulau dan mengembara ke seluruh pelusuk negeri melalui Acara Kembara Mahkota Johor untuk bertemu, bermesra dan bergurau senda dengan rakyatnya. Hal ini sama sekali tidak berlaku di negeri-negeri lain.


Kesimpulannya, jangan nak mempertikaikan suatu perkara kalau tak tahu atau tak arif dengan perkara itu. Kaji dahulu sebelum berbicara. Selidik dahulu sebelum menghukum. Johoreans ada hak untuk mempertahankan sultannya sebagaimana rakyat negeri lain yang mesti pertahankan sultan mereka jika dipersenda, dipertikai, diperkata oleh mana2 pihak yang berniat jahat. Walaupun marah dan kecewa dgn pihak2 berkenaan, namun Johoreans masih waras dan mampu melawan kritikan balas secara sopan kepada pihak2 yg mempertikaikan itu. 





Keadaan ini sepatutnya tidak berlaku sekiranya pihak2 itu arif tentang sejarah ataupun terlebih dahulu membuat kajian dan penelitian sebelum melontarkan apa jua kenyataan. Atas dasar bangang dan bongkak, perkara ni pun nak dijadikan modal politik. Bila la otak Melayu ni nak matang dan maju selagi ada mulut2 longkang macam ni. Bagi aku, ini tindakan yg sangat bangang. Sia-sia jela korang berkempen nak tawan Johor dalam PRU nanti sebab awal2 lagi korang dah 'serang' Sultan Johor. Agaknya dah teringin sangat nak jumpa Komando JMF. Jadilah pemimpin yg bertanggungjawab. Belum lagi berkuasa dan memerintah, dah buat perangai. Kalau dah berkuasa entah apa la korang buat.

Bangsa Johor akan setia mempertahankan Tuanku Sultan dan seluruh Keluarga Diraja Johor. Daulat Tuanku !


Paduka: Banyakkan baca dan kaji sejarah Johor. Tak payah kecoh nak cakap itu ini kalau tak tahu sejarah dan fakta.


Artikel Berkaitan: 

25 May 2012

[Berita] Kemalangan Maut di Jalan Kota Tinggi-Kluang (24 Mei 2012)

Berita: Sinar Harian dan Kosmo!
24 Mei 2012 
3 Maut Kemalangan Termasuk Kanak-kanak 2 Tahun


Gambar yang diambil oleh pengguna jalanraya ketika melihat kemalangan. 
JOHOR BAHRU - Seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun maut bersama ibu dan ibu saudaranya dalam kemalangan di KM70, Jalan Kota Tinggi-Kluang, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kluang, ACP Abdul Majid Mohd Ali berkata Sharmila Jumadi, 2, ibunya Marlisa Mansor, 25, serta ibu saudaranya, Maryana Mansor, 22, meninggal dunia di tempat kejadian manakala kakaknya Sofea Balqis Jumadi, 4, cedera parah.

"Kemalangan berhampiran Ladang Tabung Haji itu berlaku kira-kira pukul 10.15 pagi tadi apabila kereta Perodua Kancil yang dipandu Marlisa dari arah bandar Kluang menuju arah Bandar Tenggara cuba memotong sebuah kereta Toyota Hilux di depannya.


Keadaan kereta Kancil yang dipandu oleh Marlisa. 

21 May 2012

Doa Sempena Bulan Rejab



20 May 2012

20 Perkara 'JANGAN'

~ Assalamualaikum ~ 

20 Perkara "JANGAN" 


1. Jangan sengaja lewatkan solat.

2. Jangan masuk tandas tanpa memakai alas selipar.

3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing.

4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh.

5. Jangan tidur selepas solat Subuh.

6. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.

7. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.

16 May 2012

Teruskan Legasi Ini

:: Assalamualaikum wbt ::

Setiap yang bermula pasti akan berakhir. Setiap yang datang pasti akan pergi. Setiap yang bertemu pasti akan berpisah. Dan begitulah seterusnya, apabila berlaku sesuatu pasti akan berlaku pula sesuatu yang lain.


Mesyuarat Agong Tahunan (AGM) PERMAJ ke-36 telah selamat diadakan pada Rabu, 9 Mei 2012 yg lalu. AGM ini sebagai simbolik tamatnya kepimpinan lama dan peralihan kepada kepimpinan baru. Apa yg aku nak nukilkan di sini ialah imbasan atau kesimpulan daripada AGM ini yang mungkin perlu diteliti dan cakna oleh 'mereka' di dalam PERMAJ.



AGM kali ini dirasmikan oleh Tuan Hj Mohd Jamal Bin Ali selaku Penasihat Gabungan Anak Johor (GAJ). Beliau adalah penasihat PERMAJ (penasihat pertama PERMAJ sejak ditubuhkan) ketika berkhidmat di Hal Ehwal Pelajar UKM dan juga sebagai Ketua Jabatan Pentadbiran Am di Pusat Perubatan UKM sebelum bersara pada tahun 2011 yang lepas. Beliau seorang motivator dan trainer yang amat dikagumi oleh anak-anak didik beliau yang lebih dikenali dengan nama En Jamal atau Boss MJA. 


Aku terlintas untuk menjemput En Jamal hadir dan merasmikan AGM ini kerana aku merasakan ada suatu amanat atau peringatan yang beliau ingin sampaikan kepada PERMAJ dan jemputan itu hanya melalui telefon. Bila aku call: "En Jamal, jemput datang AGM PERMAJ rabu ni. Dia kata: "Ok boleh tapi kejap jela". Terima kasih En Jamal ! Sejak saya dalam PERMAJ (Naib Presiden 3 pada 2010/2011 dan Timbalan Presiden 1 pada 2011/2012), En Jamal tak menolak sebarang jemputan dari saya. Maklum saja, PERMAJ begitu sebati dalam diri beliau. Dan aku juga merasakan muka-muka yang baru menyertai PERMAJ perlu mengenali beliau supaya tidak wujud pertanyaan bodoh dari mereka "En Jamal ni siapa?". Sumpah aku cakap! kalau ada yg tanya, tu silap besar dalam PERMAJ. Jemputan ini ibarat 'simbolik' yg tersirat maksudnya.

Bila En Jamal berucap, aku dengar kata-kata beliau dengan teliti. Tak tahu la yg lain-lain dengar ke atau buat bodoh sekadar mendengar. Melihat memek muka beliau, aku macam boleh jangka apa yg akan diucapkan. Dan BENAR! Ucapan itu adalah peringatan khas kepada PERMAJ terutama kepimpinan yg baru. Mungkin itu amanat terakhir beliau jika selepas ini kepimpinan PERMAJ berada jauh dari beliau.


Aku simpulkan AMANAT dan PERINGATAN beliau : 

1. "Saya melihat PERMAJ dalam tahun kebelakangan ini sangat MERUDUM". Setiap tahun bersilih ganti orang yg memegang amanah tapi amanah itu tetap sama. Gemilangkan Anak-anak Johor ke peringkat tertinggi dan membanggakan. 

2. "Anak-anak Johor di universiti lain dah mula naik. INGAT TU! Kita tidak bersaing sesama sendiri. Tapi sebagai 'Abang Long', PERMAJ tidak boleh merudum apatah lagi jatuh. Kena sentiasa bangun dan maju. Kerana PERMAJ dijadikan model untuk 'adik-adik baru' melangkah kejayaan. 

3. "Jangan jauh dari penasihat, senior dan alumni. Kenal rapat dan dekatlah dengan setiap mereka ini. 

4. "Jangan biarkan ahli-ahli terbiar. Usahakan agenda yang dapat mengumpulkan mereka bersama. Teruskan aktiviti yg memberi manfaat kepada semua. Adakan program yg beri impak besar kepada anak Johor dan terimpak juga kepada PERMAJ. 

5. "Jadikan ini platform untuk membentuk jatidiri anda. Peroleh ilmu-ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin. Inilah bekalan untuk langkah anda seterusnya. 


Apa yg beliau ucapkan itu harus menjadi asas utama bagi kepimpinan baru utk melaksanakan tugas dan amanah ini. Jangan anggap ia hanya ucapan biasa. Bukan sekadar mendengar tanpa kesan di fikiran kepala. Begitu juga dengan apa yg disampaikan oleh Penasihat PERMAJ, Tuan Hj Mohd Hanafiah Omar untuk dijadikan peringatan kepada semua. Isi ucapan beliau walaupun ringkas tetapi padat dengan teguran sinis yg perlu diteliti secara halus oleh kepimpinan baru. Dan juga perlu diambil kira terhadap semua pesanan dan kritikan daripada wakil-wakil alumni. 

Pada malam tu aku 'dirayu' untuk menjadi pengerusi mesyuarat. Aku menolak dengan halus rayuan tu kerana aku berasa bukanlah seorang yg layak untuk mempengerusikannya. Melihat situasi sebelum ini yg rata-rata 'mereka' tidak suka dengan cara aku dalam kepimpinan sehingga wujud pakatan menghentam aku. Menganggap segala pendapat aku dalam kepimpinan umpama sampah sarap yg tiada manfaat. Mengkritik aku secara 'cakap belakang'. Lalu aku katakan, kenapa mahu aku pada malam tu. Jawapan yg aku dapat; "Sape lagi selain kau?. Itulah realiti. Pabila saatnya dah genting, yg 'sampah' tu la amat diperlukan. Aku terima juga rayuan tu atas dasar amanah dan dalam hati aku katakan, masa untuk 'menghentam balik'. Bunyi macam jahat tapi hanya dengan cara ini utk beri pengajaran. 

Beberapa usul telah dikemukakan pada sidang mesyuarat. Dari wakil2 alumni melontarkan pandangan dan kritikan antaranya berkaitan makluman/jemputan program kepada alumni, hebahan program, pengurusan organisasi, sumber kewangan, hubungan barisan kepimpinan dengan alumni dan lain2. Dari ahli2 yg hadir melontarkan cadangan2 berkaitan identiti PERMAJ, hubungan bersama, hebahan program dan juga ucapan tahniah/penghargaan kepada kepimpinan. Di sini aku melihat, kemampuan Presiden dan MT yg lain utk merespon segala pandangan/kritikan yg dilontarkan. Aku hanya berperanan sebagai pengerusi ketika itu. Setelah mereka gagal memberi maklumbalas, aku terpaksa bersuara sebagai respon terhadap beberapa perkara. 

Dan aku juga telah melontarkan satu usul khas iaitu memohon memperbetulkan kesilapan teknikal yg selama ini berlaku iaitu berkaitan penggunaan 'Sesi Tahun'. Kepimpinan yg sebelum ini 'terlambat' satu sesi, contoh, kepimpinan melalui perlantikan pada 2010 menggunakan sesi tahun 2009/2010 dan kepimpinan yg dilantik pada 2011 menggunakan sesi tahun 2010/2011. Hal ini dipercayai berpunca daripada waktu pemilihan MPP dan pemilihan peringkat persatuan yg sentiasa berubah dan perubahan itu dilakukan tanpa penyelarasan. Aku mohon usul itu dibawa ke peringkat HEP utk mendapat pandangan dan pertimbangan. Perkara ini walaupun dilihat 'hal kecil' tapi perlu diperbetulkan kerana ia bersifat berpanjangan. Terpulang kepada kepimpinan baru utk menilai peri pentingnya segala usul yg dilontarkan. 

Insya-Allah, melihat kesesuaian situasi untuk aku lontarkan apa yg sesuai diperkatakan terhadap PERMAJ sesi baru ini. Iaitu merangkumi peranan utama exco, perkara yg perlu dielakkan, perkara yg perlu dilakukan dan cadangan bagi penambahbaikan.



INGAT-LAH !!!
Yg dikatakan Keluarga PERMAJ ialah para senior, junior dan alumni. Bukan korang2 saje. Terima kasih, syabas dan tahniah kepada insan-insan yang membawa aku ke dalam PERMAJ. Sedar-sedarlah diri wahai jiwa yg tidak sedar itu. Tak kan ada yg sekarang tanpa yg terdahulu. 

05 May 2012

Fiesta Kebudayaan Zapin Johor IPTA 2012 (FEKAZ) #28-29 April 2012

:: Assalamualaikum :: 

Setiap kali kita menyebut tentang kebudayaan negeri Johor, sudah pasti dalam ingatan kita semua akan membayangkan Zapin Johor sebagai suatu warisan budaya paling terkenal di Johor. Zapin yang semakin dimartabatkan dan diperkembangkan kini terus dikenali di seluruh negara, bahkan hingga ke peringkat antarabangsa. Negeri Johor adalah negeri yang masih mempertahankan seni zapin tradisional yang dinamik dan anggun. Semestinya, begitu simbolik Zapin dan Johor.


Sehubungan itu, sebagai usaha memartabatkan warisan budaya ini, kami di Gabungan Anak Johor (GAJ) IPTA melalui Ikatan Mahasiswa/i Johor (IKMAR) USM buat julung kalinya menganjurkan Fiesta Kebudayaan Zapin Johor IPTA (FEKAZ) 2012 bertempat di Universiti Sains Malaysia pada 28-29 April lalu.

FEKAZ adalah berbentuk pertandingan seni Zapin Johor yang berlangsung di Dewan Tunku Syed Putra dan bengkel asas zapin yang turut diadakan di Kompleks Cahaya.

Penganjuran ini adalah bertujuan untuk mengumpulkan anak-anak Johor seluruh IPTA melalui elemen kebudayaan selain untuk membangkitkan keprihatinan belia siswa Johor bagi mempromosi dan mengembangkan Kebudayaan Zapin yang sinonim dengan negeri Johor.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.